mandag 15. november 2010

Trassalder ;-)

Tror jeg er kommet i en eller annen slags trassalder. Alle piggene er ute på denne mandags formiddagen.
Å årsaken er JULA!!!!!
Jeg LAGER julegaver og bursdagsgaver hele året.Et par sokker,et skjerf,et sjal,et par votter,pulsvarmere,grytekluter,nåleputer,en duk....og masse annet som jeg KOOOSER meg med å lage :-)
Har sydd perler på noen pulsvarmere og gleder meg til å pakke inn gavene i nydelig papir og fargerike bånd.Et lite julekort hører med,å det er jo så trivelig å høre på julemusikk å skrive julekort!!!!!
Men nå skal julehilsen sendes via e-post eller denne tryneboka(FB),er ikke så nøye om det er familie,gode venner eller bare noen man vet hvem er.......
Å JULEGAVER SKAL KOSTE MASSE PENGER!!!!!!
Ny mobiltelefon,eller ny PC,jaktrifle,ipod....osv.
Julepynten skal være ny av året,man må jo passe på å følge trenden (som tydeligvis er hvit og romantisk i år).Det skal være ROSA julestjerner (?) og mat må man ha,ikke litt,men sånn at man har masse å kaste uti januar.
Så her sitter man å tenker....er det noen som setter pris på et par hjemmestrikka pulsvarmere med perler? Er det noen unger som synes det er stas med et par hjemmestrikka sokker med en lekebil eller twist i tåa?
Blir foreldrene fornøyd med det ungene får? Eller går de ut å kjøper ting til ungene i romjula....for de fikk jo ikke akkurat det de ønsket seg i julegave???(dumme besteforeldre!!!!)
Blir alle kakene spist opp???
Er juletreet større enn naboen sitt???
Hvor kommer alle pengene fra???
Har alle fått med seg en julekonsert eller ti???
Har alle vasket og ryddet i alle skap og skuffer???

Å hvor blir kosen av? Stresser alle like mye for å få med seg mest mulig?
Kjenner nakkehårene reiser seg bare ved å sitte her å tenke på alt.
Jul blir det uansett om gavene er "bra nok" eller ikke,om det er rent eller ikke(hvem skal sjekke om jeg har vaska skuffene???) om julepynten er fra ifjor eller er 10 år gammel(TRADISJON!!!)
Ha ei KOSELIG uke ;-)
Klæm fra bæstemor :-)

5 kommentarer:

  1. Hjemmelagde gaver er det beste som finns! Det ligger så mye omtanke bak. Jeg har litt motsatt inntrykk enn deg når det gjelder for eksempel hjemmestrikkede gaver. Det er da litt in (?) å lage julegavene selv? Strikking for eksempel har jo fått en renessanse uten like de siste årene. Jeg skjønner at unger kanskje ikke hopper i taket av strikkede lester. Men voksenpersoner vet vel å sette pris på det?

    Har vaskes det helt moderator til jul. Kanskje sånn som andre vasker til helga? Litt ny julepynt blir det, det innrømmer jeg. Jeg heller mer mot den minimalistiske stilen enn den som var da jeg vokste opp. Men småkaker orker jeg ikke bake mer enn et par sorter av. Vi spiser det jo ikke uansett!

    Du har rett. Jul blir det uansett. Det viktigste er å kose seg :-)

    SvarSlett
  2. Å så herlig å finne en blogg med en eier som tenker de samme tanker som jeg! Kom tilfeldigvis over bloggen din!
    Jeg er da også så heldig at de fleste i min nærhet setter stor pris på hjemmelagede julegaver!
    Kommer bestemt tilbake hit!

    SvarSlett
  3. E nok litt sånn som deg eg mamma:-)
    gidde ikke stresse me jula, det bare ødelegg alt, og det tillate eg ikke....!!!
    E ett julemenneske, så skjønne ikke ka alle stresse sånn etter, dem glømme jo det fine ved jula...sitte hjemme og lage julepynt, gaver og kort:-D
    Høre på julemusikk og bare koooose seg:-)
    Mange lar seg allerede stresse av jula i butikken som dem synes kommer tidliar fror hvert år som går...har dem ikke anna å bry seg me...vist dem ikke like det så kan dem jo bare ignorere det, la vær å se på det, eller kjøpe nå.
    istede for å gå rundt å være negativ.
    Folkens, jula e til for å kose seg...å den blir det du gjør det til!!!!!
    Eg har bare hatt koselie jule:-)
    for eg gjør den koseli, både den ¨å adventstia...;-D
    Gidd ikke stresse, gjør eg nok resten av året.

    SvarSlett
  4. ååå så hærlig å lese det du skriv kjære eks naboen min.
    Man må lære ongan sine å sette pris på de små tingan. Eg kjenne at eg har samme tankan som deg. La oss kose oss med heimlaga julegava, gammel julepynt som har historie/tradisjona. Eg e så gla i all den gamle julepynten eg har fått, og som ongan har laga, det e det blir jul i huset av.
    Og koffør ska man stresse og kave, og være utslitt når jula e der... Nei la oss kose oss dissan gode førjulsdagan.
    Eg kjøm på besøk snart;)
    klæm fra AnKa

    SvarSlett
  5. Men i jøssenavn - dette innlegget kunne vært skrevet av meg... Jeg er helt enig med deg, og mine pigger kom ut for flere uker siden, når folk begynte å snakke om julegaveshopping! Nå strikker jeg julegaver, og heldigvis vet jeg at ungdommen gjerne vil ha hjemmestrikka sokker, f.eks. Og siden ungdommen her ikke strikker sjøl, blir det nok votter/sokker til barnebarna også...
    Nei, nå skal vi bare prøve å stenge "presset" ute, og gjøre det vi føler for. Og jaggu tror jeg vi får hvit jul ute - så får det heller være at ikke alt er hvitt inne!
    Ha en fin helg :)

    SvarSlett